Hoppa till innehållet

Barn- och ungdomstelefonen

Barn- och ungdomstelefonen finns till för alla barn och unga. Du kan välja att ringa eller skriva nätbrev. Du är alltid anonym

Vad är Barn- och ungdomstelefonen?

Barn- och ungdomstelefonen är en stödtjänst för alla barn och unga upp till 25 år som behöver någon att prata med. Oavsett vad du går igenom eller funderar på finns vi här för att lyssna och ge stöd. Du kan ringa oss eller skriva meddelanden, helt anonymt.

Så här tar du kontakt till Barn- och ungdomstelefonen:

Ring oss:
Du når oss på telefonnumret 0800 96116

Måndag – tisdag: kl. 14-17

Onsdag – torsdag: kl. 14-20

Skriv till oss:
Besök skriv.mll.fi för att skapa en egen digital brevlåda. Här kan du skriva meddelanden (chatta) till oss när som helst på dygnet och få svar inom 1-3 vardagar, som du sedan kan svara på igen.

Skriv ett meddelande här!

Anonymitet: Du får vara helt anonym när du kontaktar oss. Vi ser inte ditt telefonnummer eller din IP adress.

Ingen tidsbegränsning: Du får prata eller skriva så länge du behöver.

Tystnadsplikt: Det du berättar för oss stannar hos oss. Vi finns för att stödja dig, inte döma dig.

Mer stöd vid behov: Om du vill ha mer hjälp än via ett anonymt samtal, kan vi hjälpa till. Vi kan för dig vara i kontakt med till exempel barnskyddet, nödcentralen eller någon annan professionell. Detta kräver att anonymiteten bryts och detta kan göras endast ifall du väljer att berätta vem du är.

Vem svarar i Barn- och ungdomstelefonen?

Vuxna volontärer, jourisar, som fått utbildning för att kunna stöda dig på bästa sätt. Vi är här som medmänniskor och finns här för att lyssna och stöda i alla ärenden. Volontärerna har tystnadsplikt.

Barn- och ungdomstelefonen samlar inte in någon information om användarna

Barn- och ungdomstelefonen samt nätbrevstjänsten är anonyma stödkanaler, vilket betyder att ingen identifierbar information om de som använder tjänsterna sparas till administratören, Mannerheims barnskyddsförbund.

Barn- och ungdomstelefonen samlar inte information om stödsökanden, men ibland kan information sparas av stödsökandens initiativ. Detta kan hända om stödsökanden berättar sina egna eller någon annans personuppgifter och ber MLL om hjälp att söka hjälp åt sig själv eller någon annan. Om personuppgifter angetts, så raderas de efter att behovet för uppgifterna inte längre finns. Personuppgifter används inte utan lov.

Oidentifierbar information från samtalen till Barn- och ungdomstelefonen kan användas som skolningsmaterial eller till forskningssyften.

Kolla även dessa:

Vad pratar andra om i Barn- och ungdomstelefonen

Info om skriv.mll.fi

 

Frågan lyder: Ska vi snacka?

Back to top